Många tror felaktigt att man som handikappad är så begränsad i sitt liv att det är omöjligt att åka på semester. Det är som tur är inte så.

Det var det kanske en gång, men efterhands har handikapp förhållandena runt omkring i samhället har kommit upp på en väldig hög nivå. Det finns självklart plats till förbättringar men som handikappad bör man vara glad för all förbättring som gjorts över de senaste årtionden.

Förbättringarna är i hög grad koordinerade mellan många aktörer såsom:

De ovanstående är bara några exempel på några av de många föreningar, företag och liknande som tillsammans försöker göra livet lättare för handikappade.

Problemet ligger ofta i tillgängligheten

Det finns många olika typer av handikapp, men långt de flesta förbinder ordet ”handikapp” med ett rörelsehandikapp. Ett rörelsehandikapp kan oftast hjälpas med en rollator, stock eller rullstol. Därmed är det alltså i hög grad en fråga om hur bra tillgängligheten är på olika resedestinationer.

Oansett vilka hjälpmedel som används så är det nämligen svårt att komma uppför trappor eller igenom smala dörrar. Som tur är finns det idag resebyråer som uteslutande fokuserar på denna delen av befolkningen, precis som det finns företag som bara hyr ut handikappvänliga sommarhus.

Det har blivit lättare än tidigare att resa. Även bland flygföretagen finns det som handikappad goda möjligheter för att köpa flygbiljetter till nästan alla destinationer. För det första har flygplatser goda faciliteter som ger dig rika möjligheter för att komma runt i rullstol och för det andra så är det oftast möjligt att få en rullator eller rullstol med ombord på flyget.

Det kräver självklart lite planering. Oftast ska det köpas till som något extra, så man kan inte bara dyka upp på flygplatsen utan först ha avtalat med flygbolaget – det viktiga är dock att det kan fixas.

Besluta dig för att du VILL åka på semester

Många handikappade – eller bara äldre som ofta är i samma situation där de är beroende på hjälpmedel – inte vill åka på semester för att de uppfattar det som komplicerat, krångligt och att de är till besvär för andra. Det är viktigt att ändra på denna hållning – man är kund hos resebolagen på lika fot med alla andra kunder.

Ja – man har särskilda behov – men man är fortfarande en kund och bör behandlas som sådan. Dessutom är det värt att nämna att t.ex. flygbolagen ju ofta pålägger en extra kostnad på biljetten för att medbringa en rullstol. Det extra beloppet går till att täcka de utgifter de naturligtvis har p.g.a. det. Därför har de alltså redan tagit betalt för det extra besväret.

Kategorier: semester

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *